دسته‌بندی نشده

انکر بولت با رول بولت چه تفاوتی دارد؟

غالبا انکر بولت و رول بولت به جای یکدیگر به کار می روند. اگرچه مفاهیم آن ها بسیار به هم نزدیک است ولی رول بولت اصطلاح جا افتاده برای نوع خاصی از انکر بولت می باشد، در ادامه هریک از این مفاهیم را تعریف می کنیم تا تفاوت آن ها مشخص گردد.

رول بولت ها یک گونه از انواع انکربولت های مکانیکی هستند، در حالت کلی می توان هر گونه کاشت غیرشیمیایی را در گروه انکربولت ها قرار داد. عموما رول بولت به گونه ای از اتصال پیچ و مهره ای اطلاق میشود که اجزای آن شامل یک پیچ با سر مخروطی شکل به همراه قطعه ای استوانه ای و مهره و واشر است.

درمدل های  جدید قطعه ای پروانه ای شکل جایگزین لوله استوانه ای آن شده است. در همه انواع رول بولت با سفت کردن مهره و ایجاد گشتاور پیچشی در مهره، قطعه درگیر شونده با بتن (معمولا لوله چاکدار یا پروانه) باز شده و اتصال محکمی را بین بدنه رول بولت و مصالح پایه ایجاد میکند، این یکپارچگی ناشی از اصطکاک بین آنهاست. رول بولت ها از نظر تاریخچه بکارگیری پیش از انکرهای شیمیایی مورد استفاده قرار می گرفتند.

همانطور که قبلا اشاره شد، انکر بولت در واقع آن چیزی است که در بتن کاشته می شود که می تواند شامل انکرهای مکانیکی و یا انکر های شیمیایی باشد.

اما در اصطلاح اجرایی انکر های HKV و HKD  که در واع جزو دسته بندی انکرهای مکانیکی قرار می گیرند، را با نام بازاری انکر معرفی می کنند. ویژگی بارز این دو انکر مکانیکی یعنی انکر HKV و انکر HKD این است که عملکرد آنها مانند رول پلاک است، همانطور که برای نصب هر گونه پیچ روی دیوار بنایی ابتدا نیاز به سوراخکاری و سپس نصب رول پلاک است، در سازه های بتنی نیز برای نصب هر گونه رزوه و پیچ نیاز به یک بستر رزوه داخل بتن می باشد که این همان عملکرد انکر HKV و انکر HKD است.

بدین صورت که پس از ایجاد سوراخ، انکر داخل بتن جایگذاری میشود و با ابزار نصب مخصوص در بتن محکم می گردد سپس این رول پلاک فلزی آماده است تا هر گونه پیچ و یا رزوه را نگهدارد.

Spread the love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *