مقالات

کاربرد پیچ شش گوش در صنعت

پیچ شش گوش یکی از پرکاربردترین انواع پیچ ها در صنعت است. در واقع گفته می شود که این نوع پیچها به دلیل استحکام بالایی که دارند، پرکاربردترین نوع پیچ ها در صنایع هستند و امروزه از آنها در سراسر جهان استفاده می شود. جهت استفاده از پیچ های شش گوش به وسایلی مانند آچار و یا آچار فرانسه نیاز است. به این نوع پیچها، پیچ سر شش گوش و یا پیچ آچارخور نیز می گویند. پیچ های شش گوش صنعتی را می توان به دو دسته گل درشت و گل ریز تقسیم کرد.

برای اصلاعات بیشتر و خرید پیچ ومهره شش گوش میتوانید از صفحه مربوطه استفاده کنید.

پیچ های شش گوشی که امروزه در جهان تولید و عرضه می شوند، بر حسب سطح رزوه خود به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

•         تمام رزوه

•         نیمه رزوه

از طرف دیگر جهت نصب این پیچ ها معمولا از مهره های شش گوش استفاده می شود که این مهره ها دارای انواع گوناگونی هستند از جمله: مهره شش گوش، مهره شش گوش چاکدار، مهره شش گوش جوشی، مهره شش گوش بلند، مهره شش گوش واشردار، مهره شش گوش قفلی و …

با کمک این نوع مهره ها راحت تر می توان از پیچ های شش گوش استفاده کرد و کارایی و ماندگاری آنها نیز تا حدودی افزایش می یابد.

کاربردهای پیچ شش گوش

پیچ شش گوش امروزه کاربردهای فراوانی در زمینه های صنعتی و ساختمانی دارد از جمله:

•         پتروشیمی

•         صنایع نفت و گاز

•         صنعت ساختمان (ساخت سوله، اسکلت فلزی، پل، ساختمان ها و سازه های بزرگ و …)

•         اتصلات انواع ماشین آلات (راهسازی، کشاورزی، تزریق و …)

•         صنعت آب و فاضلاب

کاربردهای این پیچ ها امروزه در صنعت بسیار گسترده است بطوری که برای مثال در بسیاری از سازه های فلزی بزرگ، استادیوم های ورزشی و همچنین ساختمان های بلند و آسمانخراش ها از آنها استفاده می شود.

پیچهای شش گوش در کارخانجات به دو روش تولید می شوند: فورج گرم و فورج سرد. البته این کارخانجات دارای آزمایشگاه هایی نیز هستند که در آنها پیچ های تولید شده را بر اساس آزمون های تعیین گرید (شامل آزمایش های تعیین سختی و کششی پیچ) دسته بندی و گرید بندی می کنند. هرچه درجه گرید پیچ بیشتر باشد، یعنی سختی و مقاومت آن بیشتر است به همین دلیل معمولا در پروژه های بزرگ و مهم ساختمانی و یا صنعتی از پیچ های شش گوش با درجه گرید بالا استفاده می کنند. مانند پیچ های شش گوش استیل که در پروژه های حساسی که در مناطق پرفشار و دارای درجه رطوبت هوای بالایی هستند، استفاده می شوند. و یا پیچ های شش گوش آهنی و یا فولادی که در بسیاری از صنایع و سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرف دیگر از پیچ های شش گوش با گرید پایین جهت اتصالات نسبتا سبک فلزی و غیر فلزی استفاده می شود.

Spread the love

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *